آخرین مصاحبه مهران دوستی

۱۸ سالم بود که رسما شاگرد مهران دوستی شدم، قبل از آن البته به خاطر یک سری فعالیت‌های مجاز رسانه‌ای دیده بودم و می‌شناختمش. کلاسی که برای من کلی اعتبار داشت. از اعتماد به نفسی که پشت صدام امده بود تا احترامی که شاگرد دوستی بودن برایم به همراه داشت. ۱۸ سالم بود و خیلی کوچک تر از این بودم که قدر ثانیه‌های دوستیمون رو بدونم. بعد از کلاس اما چندین بار دیدمش. از جشنواره‌های مختلف گرفته تا سفری که به بهانه «سند چشم انداز ۱۴۰۴» با هم داشتیم. چند روز پیش بهش زنگ زدم که ازش مصاحبه بگیرم، مصاحبه‌ای که شد آخرین مصاحبه مهران دوستی!

گفتگو با مهران دوستی گوینده محبوب سالهای متمادی رادیو

هیچ‌وقت وسوسه نشدم که مجری تلویزیون باشم

محیا ساعدی – مهران دوستی متولد بهمن ۱۳۳۵ در گیلان است. او را عده‌ای قدیمی‌ترین گوینده بعد از انقلاب رادیو می‌دانند. گوینده‌ای که صدای آشنایش را روی تیزرهای تلویزیونی متفاوتی شنیده‌اید. کسی که همزمان با انقلاب اسلامی در ایران و به اتمام رساندن تحصیلاتش در رشته مکانیک و تصویه آب در آمریکا به ایران آمد و دیگر بازنگشت. ده سالی است که شنوندگان رادیو جوان می‌توانند راس ساعت ۳ صدای او را از این شبکه بشنوند. با استاد گویندگی ایران درباره دلایل موفقیت اش در رادیو و عدم جاذبه رادیو تلویزیون گفتگو کردیم.

چرا مهران دوستی همچنان حتی در دوران رکود نسبی رادیو، شنیده می‌شود و موفق است؟

موفقیت هیچگاه تنهایی به وجود نمی‌آید. اگر دقت کنید شما حتی برای موفقیت در مسائل مالی هم به یک شریک خوب و کار بلد احتیاج دارید. موفقیت برنامه‌های سالهای اخیر من هم به بیش از ده سال همکاری من و مهدی شاهرضایی بر می‌گردد که همیشه در کنار من بوده و جدای از زحمت سردبیری و تهیه کنندگی، با هم رفاقت کرده‌ایم.

چه مسئله‌ای باعث ماندگاری گروه شما شده؟ چون خیلی از گروه‌ها به سادگی و خیلی زود از هم می‌پاشند!

برای خیلی از گروه ها این از هم پاشیدگی اهمیتی ندارد، حتی برخی از افراد رویه‌شان این است که هر چند سال یک بار گروهشان را تغییر می‌دهند و این اتفاق را هم به جلوگیری کردن از به تکرار افتادن کارهایشان حواله می‌دهند نه عدم مدیریت خودشان. اما به نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت ماندگاری یک گروه و رشد هم زمانشان است. زمانی که من فردی را برای همکاری انتخاب می‌کنم، حتما به شباهت‌هایی در او و خودم پی برده‌ام و در کنار آن مسائلی را دیده‌ام که این فرد می‌تواند در آنها مکمل من باشد. اتفاقی که برای من و مهدی شاهرضایی افتاده. من آدم تندرویی هستم، یک سری از مسائل در کار عمیقا آزارم می‌دهد و شاهرضایی در بسیاری از این اتفاقت من را کنترل می‌کند.

به جز کار تیمی چه مسئله ای را در پر مخاطب بودن برنامه‌هایتان موثر می‌دانید؟

ما برای کافه رادیو یک اتاق فکر هر روزه داریم که موضوعات، آیتم‌ها و قسمت‌های مختلف برنامه را در آن می‌بندیم. این اتفاق در کمتر برنامه‌ای به ویژه برنامه رادیویی می‌افتد. ما هیچ وقت کسی را نصیحت نکرده‌ایم، به کسی دروغ نگفتیم حتی زمانی که برنامه‌‌ای به نظر من خوب نبوده، این را با مخاطبانم در مین گذاشته‌ام. اما یکی از مهم ترین دلایل برای موفقیت این برنامه این بود که ما در برنامه‌مان تنها به مسائلی پرداختیم که خودمان نسبت به آنها آگاهی داشتیم و دغدغه اصلی ما هم آگاهی مخاطب در آنها بوده.، نه موضوعاتی که ورود به آنها کار هر گوینده‌ای نیست. مثلا ما از همان اولین برنامه از سیاست اجتناب کردیم، چون به نظر من مردم ایران به اندازه کافی سیاست زده هستند.

مهران دوستی

مهران دوستی

مهم ترین مسئله ای که مردم را از رادیو دور کرده به نظر شما چیست؟

هر رسانه‌ای در دنیای ارتباطات و با وجود فناری‌های نوین از نظر جذب مخاطب در تهدید است و این تنها به رادیو بازنمی‌گردد. تلویزیون ما هم از رسانه‌هایی است که این روزها اقبال گذشته را ندارد و در این میان نباید برنامه سازان را بی تقصیر دانست.

اشکال کار برنامه سازان در کجاست؟

یکی از ایرادهای اساسی در برنامه سازی، نبود اندیشه و دغدغه است. وقتی کسی که کمترین ارزشی برای کتابخوان شدن مردم قائل نیست برنامه‌ای برای ترغیب مردم به کتابخوانی می‌سازد و یا کسی که خودش از آلوده کنندگان محیط زیست است، از نگرانی ناپاک بودن زمین می‌گوید فقط به این دلیل که به او سفارش شده، معلوم است که نه مخاطبی دارد و نه اگر مخاطب هم داشته باشد، تاثیر گذار است. رسانه رسالت‌هایی دارد که فراموششان کرده، به سرگرمی صرف پرداخته است، به پر کردن آنتن و مردم هم چون حرف دل نشنیده‌اند و برنامه‌سازان با آنها رو راست نبوده‌اند، دست رد به سینه این برنامه‌ها زده‌اند. اما مردم همیشه ثابت کرده‌اند که اگر جایی حرفی زده می‌شود که برخواسته از اندیشه و جان گوینده‌اش هست، پر مخاطب بوده.

هیچ وقت از شما نخواستند یا خودتان به صرافت این نیافتادید که کافه رادیو را در تلویزیون برای مخاطبان بیشتری روی آنتن ببرید؟

عموما اکثر برنامه‌هایی که من در رادیو داشتم از طرف برنامه‌سازان تلوزیونی مورد تقلید قرار گرفته‌اند، چون شکل اجرایی نسبتا ساده‌ای دارد. تقلید در هنر خیلی کار اشتباهی است برخلاف الگو گرفتن که حتی پسندیه هم هست. اما نکته مهمی که وجود داشت این بود که هیچکدام از این برنامه سازان سراغ نسخه اصل نیامده‌اند و اگر هم امده‌اند تنها من را به عنوان مجری صرف می‌خواستند. در حالی که پیش‌تر هم گفتم ما یک گروه هستیم، و من فقط مجری نیستم. البته من هیچ گاردی به اجرای تلویزیونی نداشته و ندارم و اگر شرایط به نحوی بود که می‌توانستم همین رهایی و همین اندیشه‌ها را در بستر اجرای تلویزیونی داشته باشم، حتما برنامه تلویزیونی هم اجرا می‌کردم. حتی اگر امروز هم شرایطی باشد که من و گروهم سردبیری و تالیف یک برنامه تلویزیونی را بر عهده داشته باشیم، من این اتفاق را پس نمی‌زنم. چون مهم حرفهایی است که برای گفتن داریم، نه مدیوم آن.

یعنی حتی پول و شهرت شما را وسوسه نکرد که مجری صرف تلویزیونی باشید؟

من علاقه ویژه‌ای به دیده شدن ندارم. خیلی‌ از گویندگان هستند که دوست دارند خودشان را به همه نشان بدهند، امضا بدهند و عکس بگیرند که البته من اصلا مزمتشان نمی‌کنم و این اتفاق را ویژگی بدی نمی‌دانم، ولی خودم اینگونه نیستم. در حوزه درآمد هم زمانی که من مشغول کاری هستم که دوستش دارم، اصلا برایم اهمیتی ندارد که چه قدر درآمد دارم، دفترچه بیمه دارم یا نه، یا هر چیز دیگری. البته شما وقتی کار حرفه‌ای می‌کنید قطعا درآمد حرفه‌ای هم دارید به همین دلیل هم هیچ‌وقت پول بهانه کافی برای انتخاب راهی برای من نبوده و نیست.

چرا اکثر گوینده‌ها با وجود موفقیتی که در رادیو دارند، در مقام مجری تلویزیون چندان موفق نیستند؟

 کار گویندگی در رادیو ناخودآگاه به آدم یک کاراکتر می‌دهد، کاراکتری که تو را تنها مجاب می‌کند که تمام حواست را معطوف به صدایت کنی و به طور کلی بدن را فراموش می‌کنی در حالی که در تلویزیون بدن یکی از مهم‌ترین اصول است. به همین دلیل هم یک گوینده ممکن است که به واسطه همین اتفاق از طرف مخاطب دیداری مورد اقبال قرار نگیرند.. البته ما گویندگان ویژه و موفقی هم داریم که هم در رادیو و هم در تلوزیون فوق العاده‌اند مثل احسان علیخانی و فرزاد حسنی که هر کجا باشند موفق‌اند. به نظرم مهم‌ترین نکته در به تلویزیون رفتن گوینده‌ها این است که خودشان را دقیق در آینه ببینند. برخی از گویندگان خوب ما که در تلویزیون با نظر مثیت مخاطبان مواجه نمی‌شوند اصلا چهره‌های تلویزیونی ندارند. من خیلی از این بچه‌ها را از اجرای تلوزیونی برحذر داشتم ولی امتحان کرده‌اند و حالا هم رادیو را از دست داده‌اند و هم تلویزیون برایشان اتفاقی به همراه نداشته و ندارد.

 

  1. مریم ممم

    فوت ایشون واقعا یه شوک بود…
    خیلی توو گلوم حرفه اما ترجیح میدم چیزی نگم…
    کاش…

  2. خیلی حیف شدن
    خدا رحمتشون کنه
    من تا دیدن این پست نه اسمشون رو میدونستم نه تصویری ازشون دیده بودم
    اما همیشه هر از گاهی بعد از ظهرها که صداشون رو توی رادیو میشنیدم ، واقعا با صداشون کیف میکردم ، ازون دسته طرفدارایی بودم که فقط صدارو میشناختم نه بیشتر :(
    خیلی حیف شدن

  3. با عرض سلام و احترام خدمت شما. خداقوت. طاعات مقبول.
    مجموعه مذهبی فرهنگی شهرستان زرندیه دارالحسن از هر قدمی که موجب رشد مذهبی و فرهنگی شهرستان بشود دریغ نمیدارد و در این مسیر با تمام دوستان همدل و همزبان هستیم.
    شما را به وب سایت مجموعه دعوت می نماییم.در وب سایت مجموعه علاوه بر مشاهده مطالب و اخبار ، امکاناتی نظیر ارسال هرگونه فایل به ما ، عضویت افتخاری مرکزنیکوکاری و ثبت نظرات و پیشنهادات خود جهت ارایه بهتر خدمات عام المنفعه و.. نیز می باشد. شما نیز می توانید نرم افزار اندروید مجموعه را که شامل آخرین اخبار و مطالب وب سایت مجموعه نیز می باشد را دریافت و بر گوشی خود نصب نمایید تا راحت تر و سریع تر با مجموعه در ارتباط باشید و همگی بتوانیم خدمات ارزنده ای را برای شهروندان و شهرمان بجا بگذاریم.

نظر شما چیست؟