خشکسالی و دروغ

خشکسالی و دروغ | نویسنده و کارگردان : محمد یعقوبی

پیش در آمد :

می‌گویند لذت دیدن تئاتر به هم‌نفس شدن بازیگر و تماشاگر است، این‌که بازیگر در چند قدمی تو به نقش جان می‌بخشد و تو بدون واسطه و جبر کارگردان؛ با قاب دلخواه خود، به تماشا می‌نشینی.

دقیقا چیزهایی که در نسخه‌ی خانگی تئاترها، خبری ازشان نیست.اما چیزی که باعث می‌شود تولید تئاتر برای نمایش خانگی اتفاقی خجسته معرفی شود، جاودان کردن آن اثر است.

این که اثر ِ محدود و منحصر به فرد با اجراهای یک ماه یا حداقل دوماهِ و غیر قابل ارجاع، تبدیل به کاری قابل عرضه حتی برای کسانی که تصور درستی از تئاتر ندارند شود.
اتفاقی که کاش زودتر از این‌ها می‌افتاد و ما این سالها می‌توانستیم شاهد
کارهای “مرحوم حمید سمندریان” یا “بهرام بیضایی” و … که خیلی‌ از ما فرصت نکردیم ببینیم؛ اجراهایی که شاید بازسازی آن نتواند با کیفیت آن سال‌ها به صحنه برود.
این‌جاست که فکر می‌کنید کاش می‌شد همان اجراها را در تلویزیون یا پشتِ دستگاه
دی‌وی‌دی دید.
اتفاقی که این روزها فقط برای بعضی از نمایش‌ها ( نمایش‌های اجرا شده در تماشاخانه‌ی ایران‌شهر ) افتاده و می‌افتد.

درآمد :

خشک‌سالی و دروغ یکی از تئاتر‌هایی‌ست که به نمایش‌خانگی راه پیدا کرده است و به نظر من از جدی‌ترین ِ آنها!

از پرحاشیه‌ترین و جنجال برانگیزترین (از توقیف ۱۱ روزه ی نمایش بگیرید تا جلوگیری از اجرایش در شیراز) کارهای محمد یعقوبی که بی‌شک یکی از سَردَم‌دارانِ تئاتر این سالهای ایران است.
محمد یعقوبی با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی خود (حقوق) تاکنون توانسته درام‌های خانوادگی‌ای بر پایه‌ی روابط انسانی خلق کند.

داستانِ خشک‌سالی و دروغ، داستانِ دروغ، خیانت، تزویر و عدم پایبندی به زندگی زناشویی‌ست.
داستانی که با بار طنز دیالوگ‌ها و بازی شیرین بازیگرانش؛ حتی باعث خنده‌ی تماشگر به تمام این مشکلات می‌شود.
شما با متنی ظریف و سرشار از جزئیات روبه‌رویید. متنی با نگاه عمیق روانشناختی و بدون قضاوت …

 برای مثال در صحنه‌ای، آرش (پیمان معادی) و آلا (باران کوثری) در حال غذا خوردن هستند.آلا از ‏آشپزی می‌گوید. از علاقهو بی‌علاقه‌‌گی‌اش به این کار از یک روزمرگی زنانه … و کمتر کسی در حین تماشای نمایش به این فکر می‌کند که تمام این‌ها به قلم یک مرد است.‏

البته که محمد یعقوبی بعد از خلقیک درام روانشناختی موفق، به لحاظ کارگردانی نیز کم کاری نکرده و لحظه‌هایخلاقانه‌ای خلق کرده: صحنه‌های اسلو موشن به جای صدای کلیشه بوق، تکرار های به‌جا و تعلیق‌انداز که مخاطب را در واقعی بودن گفت‌وگوها به شک می‌اندازد و استفاده از اسم رمز ۲۵ برای عبور از ممیزی‌ای دیگر . خشک‌شالی ودروغ  نمایشیست که ارزش بارها و بارها دیدن را دارد.

داریوش اول میگه:
اهورا مزدا! این مملکت را از دشمن، خشک‌سالی و دروغ دور بدار!
به نظر من همین الان اگه داریوش اول زنده شه و دوباره
همین جمله رو بگه، یه جورایی خودشم داره دروغ میگه چون دیگه مردم با دروغپیوند خوردند، به نظر من بهتره الان بگه، یعنی باید بگه:
خدایا این مملکت را از دشمن، خشکسالی و دروغ
نجات بده

عنوان،  قسمتی از شعری که در نمایش خوانده می‌شود، سروده‌ی محمود درویش.

** نمایش‌نامه ی خشک‌سالی دروغ هم توسط نشر افراز منتشر شده است، که خواندنش خالی از لطف نیست.

*** مجموعه دی وی دی های فیلم نمایشها با نام تماشا را می توانید از غرفه ی خرید کتاب سالن انتظار تماشاخانه ی ایران شهر و یا با یک تلفن از طریق سامانه ی اشتراک محصولات فرهنگی (سام)  با شماره ۸۸۵۵۷۰۱۶ تا ۲۰ تهیه کنید.

  1. Gelareh

    نه عزیزم اتفاقی نیفتاده. من برات ایمیل هم فرستادم . اما خب فک کنم ایمیلی که ازت دارم اشتباهه. من مدت ها سر نزدم و فک می کنم یک اتفاقی برای پرسونا افتاده که یکی دیگه از نویسنده ها هم حذف شده . و من برای ثبتش هنوز اقدامی نکردم … اگر می خواستم تو رو حذف کنم به همسرت نمی گفتم که بیاد همکاری کنه … یکم زمان بده. درستش می کنیم همه با هم . به مهدی هم بگو مطلبش رو بفرسته . خوب باشی

نظر شما چیست؟